N: Ria Bisseling
A: Kerkbuurt 42, 1511BE Oostzaan (NL)
T: (NL) 075-6845537
S: http:/ria.bisseling.noitulos.nl
RELEVANTE
OPLEIDING |
|
1998-2002 |
Hogeschool voor de Kunsten
Utrecht. Afgestudeerd aan de
studierichting autonome vormgeving , specialisatie beeldhouwen |
1997-1998 |
De Kleine Academie
Amsterdam. |
PROJECTEN |
|
2001 |
Speksteen - P. van der Locht. Bewegend lichaam - H. Gorter. Grafiek twee kleuren druk –
R. van der Nat. |
2000 |
Perfect Lichaam W.
Speekenbrink. Model schilderen.- E. Jongerius |
1999 |
Reliëf in gips - F. van de Linde |
1998 |
Portret / karton - E.
Jongerius. |
EXPOSITIES |
|
2007 |
- Biënnale te Florence Italië in december - De Ploegh te Soest NKVB mei-december - Overhoeksfestival “Luce - De Kunstgreep maart –mei te Oostzaan |
2006 |
- Uitnodiging voor dokuma sculpture symposium te
Antalya, Turkey. -
- Uitnodiging voor “The 22nd UBE
Biënnale '07” te Japan. -
- Gruitpoort te Doetinchem. |
2005 |
-
Juli-Augustus Expositie: “De kortste weg”: Bezoekerscentrum de Grote Rivieren
Heerewaarden, Veerhuis (Pieter Kooistra) en in de ‘Stompe Toren’ te Varik |
2004 |
-
Juni tot oktober Mennorode Elspeet |
2003 |
-
Gereformeerde Kerk Oostzaan.. |
2002 |
- Eindexamen
expositie Jaarbeurs Utrecht. |
2001 |
-
Beelden aangekocht door Duravermeer gaan 32 plaatsen in |
OVERIGE |
|
lidmaatschap |
Voorzitter
Nederlandse Kring van Beeldhouwers ( |
|
Voorzitter
Samenwerkende Oostzaanse Kunstenaars.(1998-2005) |
|
Lid Kunstenaarsinitiatief MET |
cursusleider |
Land art, Land scape art, Mennorode Elspeet. |
PRIJZEN |
|
2007 |
Biënnale
Florence “Lorenzo Il Magnifico” 5 de prijs Sculptures met “Bedreigd Bestaan” |
2004 |
1
ste prijs in Oostzaan |
2001 |
Prijs
DuraVermeer met een drietal Fusiebeelden |
Over
haar werk… |
|
Kunst, zowel het kijken naar, als het maken van kunst
, heeft mij altijd gestimuleerd tot
het ontwikkelen van ideeën en oplossingen, voor problemen die niet direct
voor de hand liggen, het stimuleert het grensoverschrijdend denken . Het proces van het maken van kunst geeft mij bovendien
rust en kracht, de mogelijkheid om afstand te nemen en zaken te overdenken.
Als zodanig helpt kunst mij mijn leven in evenwicht te houden. Mijn inspiratiebronnen zijn zeer divers. Ik onderzoek zowel de beeldende mogelijkheden van
de “onbewuste” wereld der dromen, als de mogelijkheden die de
concrete werkelijkheid mij al dan niet
associërend biedt. Deze zoektocht levert mij een scala van beeldende
mogelijkheden en thema’s op. Zo heb ik een wandeling naar het verleden gemaakt, wat
mij een reeks van beelden opleverde zoals de “verdwenen brug” , “gesluierd
spaans” en “het civilité poppetje” en hebben mijn dromen bijvoorbeeld de
reeks “Dwalingen” opgeleverd. Mijn beelden zijn een materiele vertolking van mijn
gevoelens, Mijn onderzoek brengt mij op thema's als hoe schoonheid
gepaard gaat met kracht, zachtheid, gepaard kan gaan met taaiheid, maar ook
hoe ontwapenend kwetsbaarheid kan zijn en hoe verraderlijk vermeende
zwakheid. Deze thema's drukken zich ook in mijn materiaalkeuze
uit. Riet is fragiel van uiterlijk maar ontzettend taai, en
buigzaam, (vlieger) papier is kwetsbaar maar Gietlatex is zelfs millimeter dun taai en flexibel.
Zink geeft een stoer uiterlijk maar is zacht, buigzaam en makkelijk te
snijden in de gewenste vormen..Vitrage in alle soorten en maten zijn zo sterk
dat je ze als wapening voor beton kunt gebruiken en er iets zwaars mee kunt
ophangen en toch houdt het de charme van een bruidssluier. Elektriciteitsdraad geeft de mogelijkheid
te tekenen in de lucht. Paraffinewas versterkt met verbandgaas gehard door
kunststof behoud de uitstraling van
kwetsbaarheid. Ik gebruik kleuren om de zeggenschap van mijn beelden
te vergroten. Balans en beweging zijn steeds terugkerende thema’s in
mijn vormentaal. |